علي عادل ترين شما در بين مردم است

                                    

نبى‌اکرم در بيان صفات اميرالمؤمنين مى‌فرمايد: «اعدلکم فى الرعية»، او عادل‌ترين شما در بين مردم است. هم عدالت درونى و معنوى و فردى اميرالمؤمنين مراد است و هم عدالت رفتارى و عدالت اجتماعى او. اينها چيزهايى است که در زبان به آسانى مى‌شود بيان کرد، اما در تحقق و تبلور در عمل است که انسان به عظمت اين حقيقت و کسانى که تجسم اين حقيقت بوده‌اند، پى مى‌برد. عدالت به معناى واقعى کلمه در وجود اميرالمؤمنين، در رفتار او، در تقواى او و در توجه او حضور دارد. در رفتار بيرونى او هم عدالت تجسم پيدا مى‌کند. امروز بعد از گذشت قرنها، اگر بخواهيم عدالت را تعريف کنيم و آن را در ضمن مثال و نمونه بيان کنيم، هيچ مثالى رساتر و گوياتر از رفتار اميرالمؤمنين عليه‌السّلام نمى‌توانيم پيدا کنيم. اين است که نبى‌اکرم او را به امر پروردگار و با نصب الهى به مردم معرفى و به مقام ولايت منصوب مى‌کند. اين يک حقيقت اسلامى است. اين کجا و اين‌که کسى معتقد باشد که هر ظالمى با هر شيوه و رفتار بازيگرانه‌اى توانست زمام قدرت را در دست بگيرد، مردم بايد از او اطاعت کنند، کجا؟! اين اسلام است يا آن؟!

لذا مسأله‌ى غدير با اين مضمون والا متعلق به همه‌ى مسلمانهاست، چون به معناى حاکميت عدل، حاکميت فضيلت و حاکميت ولايت‌اللَّه است. اگر ما هم بخواهيم حقيقتاً از متمسکين به ولايت اميرالمؤمنين باشيم، بايد خودمان و محيط زندگيمان را به عدل نزديک کنيم. بزرگ‌ترين نمونه اين است که هرچه بتوانيم، استقرار عدل کنيم. چون دامنه‌ى عدالت نامحدود است. هرچه بتوانيم عدل را در جامعه بيشتر مستقر کنيم، شباهت ما به اميرالمؤمنين و تمسک ما به ولايت آن بزرگوار بيشتر خواهد شد.

 

          

 


بيانات رهبر در ديدار مسؤولان و کارگزاران نظام به مناسبت عيد غدير خم
81/1/12

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.